Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Archívum
 
Gyorssegítség

SÜLYSÁP

ÖNKÉNTES

TŰZOLTÓSÁG

+36(30)528-5493 

 

Orvosi ügyelet:

+36(29)440-074 

munkanapokon 6.00-8.00,

hétvégén, munkaszüneti

és ünnepnapokon

 

Közvilágítás

hibabejelentés:

+36(29)-635-449

 

Csőtörés bejelentése:

+36(80)205-157

 
Társoldalak

 
Támogatók

http://sulysap.hu

 
Hibrid autók áramtalanítása

Nagy László
A hibrid hajtású járművek áramtalanítása
A Magyarországon eladott hibrid járművek száma évente több százzal növekszik, így egyre
nagyobb az esélye annak, hogy közúton történ  beavatkozások során találkozhatunk velük. A
cikk a hazánkban leginkább elterjedt három márka (Toyota, Honda, Lexus) járműire épül.
 
Miért Hibrid?
A tisztán elektromos meghajtású járművek fejlesztése még nem érte el azt a szintet, hogy
gazdaságos legyen a gyártása és értékesítése. Így a gyártók más megoldás felé fordultak. A
"villanyautó" valódi versenytársa ma, a meghajtás során többféle energiaforrásból táplálkozó,
benzin-elektromos Hibrid rendszer.  
Ez a megoldás mára olyannyira kiforrottá vált, hogy a Hibrid járművek kínálata egyre bővül,
és az eladott példányszámuk évről évre növekszik. Jelentős eladási számot a Japán márkák
produkálnak, de megjelent több európai és amerikai gyártó prémium kategóriájában is ez az
opció.

A Hibrid járművek működési elve
A hibridautó meghajtásában legalább két, különböz  elven működ  erőforrás vesz részt. A ma
árusított modellek legtöbbjében egy belsőégésű motort kombinálnak elektromos motorral.
A meghajtás három fő részből áll:
1. benzinmotor,  
2. a hajtómű (bolygóműves nyomatékosztó egység, állandó mágneses, váltakozó
áramú szinkronmotor és generátor)   
3. Nikkel-metál Hidrid (NiMH) akkumulátor.
A benzinmotor a generátoron keresztül árammal látja el a villanymotort, szükség esetén
közvetlenül is hajthatja a járművet. A generátor termelte áram egy része egyenárammá
alakítva az akkumulátort tölti. Ebből adódóan különböző működési módozatok
lehetségesek:
Indulásnál, kis sebességnél, emelkedőn, amikor a belsőégésűmotor nem dolgozik
kellően magas hatásfokon, lekapcsol, és az elektromotor hajtja a járművet.
Normál haladásnál a benzinmotor a nyomatékosztó egységtől vezérelve a generátort
és a kerekeket egyaránt hajtja. 

Maximális terhelésnél az akkumulátor is az elektromos motornak szállítja az energiát,
fokozva a teljesítményt.
Fékezéskor  a jármű mozgási energiáját az elektromotor - generátorként működve -
szintén az akkumulátor töltésére használja.  
Az elektromos hajtási rendszer
Inverter alakítja át az  akkumulátorból érkező egyenáramot az elektromotor számára
váltakozó árammá, valamint a generátorból és az elektromotorból érkező váltakozó
áramot az akkumulátor töltésére alkalmas egyenárammá.

A NI-MH akkumulátorok - zárt modulokban - a csomagtérben, az ülés mögött vagy az
hátsó ülés alatt vannak elhelyezve és sorba kötött modulokból állnak.  Ezek az
akkumulátorok, csak a Hibrid hajtási rendszert látják el árammal.  
 
 A jármű többi elektromos rendszerét (rádió, fényszórók, m szerek, stb.) a megszokott
módon 12V-os kiegészítő akkumulátor táplálja.
 
Az elektromos vezetékek a kocsi alján a padlólemez megerősítések alatt futnak, a
képzeletbeli kardánalagút menetirány szerinti bal oldalán egy nyúlvány mellett.

 Működési feszültség márkánként és típusonként változik 100V - 300V
A nagyobb (életveszélyes) feszültség  vezetékek jól láthatóan  narancsszínűek
mindenhol (csomagtér, alváz és motortér).  
A jármű azonosítása
A kárhelyszínen az első és legfontosabb, hogy egyáltalán felismerjük a Hibrid járművet. Ezt
külső és belső azonosító elemek alapján egyszerűen megtehetjük.
Kívülről a karosszériaelemek (küszöbök, csomagtér ajtó, stb.) több pontján a Hybrid
Synergy Drive vagy  Hybrid, vagy esetleg h felirat olvasható.

Ez a legegyszerűbb azonosítási lehetőség, ezért itt kap igazán jelentőséget az, hogy a kárhely-
parancsnok valóban körbejárja, felderítse a helyszínt és a járműveket.  
Belülről az utastérben a műszerfalon a Hibridekre jellemző, hibridrendszer visszajelző
„Charge”  (töltés-feszültségmérő) műszert találhatunk. Sajnos több típusnál ezek a
műszerek digitális kijelzésűek, ezért csak feszültség alatt láthatók, így ez az
azonosítási mód, csak esetleges. Működésük alatt itt is az  IMA (Integrated Motor
Assist) vagy a Hybrid Synergy Drive felirat látható.

A motortérben egyrészről  narancssárga  színű  vezetékek, illetve a motorborító
műanyag fedélen a Hybrid, IMA vagy Synergy Drive felirat található. 

A csomagtérben vagy hátsó ülés alatt elhelyezkedő  Hibrid akkumulátor egység,
melyen a „Danger High Voltage” felirat figyelmeztet a nagyfeszültségre.
A jármű  áramtalanítása
Soha  ne gondoljuk, hogy a jármű   hatástalanítva van, csak azért mert nem jár a
motor!  Mindig vizsgáljuk meg a m szerfal kijelzéseit.  Amennyiben a  digitális
m szerek (Honda) vagy a  READY jelzés  (Toyota, Lexus) világít, mely a
sebességmérő  óra közelében található, akkor a jármű  bekapcsolt állapotban van.
Fontos, hogy a Toyota, Lexus járműveinél észrevegyük a m szerfalon megjelenő 
READY jelzést, és megértsük annak jelentését. A világító jelzés arról tájékoztat, hogy
a gépkocsi beindított, üzemképes állapotban van, akkor is, ha a benzinmotor nem jár, a
motortér csendes. Amíg a jelzés világít, a benzinmotor bármikor beindulhat, a
jármű vezetőt l függetlenül az elektronika jóvoltából!
Az áramtalanítás gyakorlati lépései
1. Nyomjuk meg a POWER gombot a kormányoszlopnál (Toyota), vagy vegyük ki az
indítókulcsot (Honda) ezzel a lépéssel a járművet lekapcsolhatjuk, - ezzel kizárva a
váratlan beindulást - a teljes áramtalanításig.  
2. A  Toyota,  Lexus Hibrid akkumulátor áramtalanítása  a csomagtérnél vagy a hátsó
üléssor alatt lehetséges. A kárpit burkolatot kézzel lepattinthatjuk, majd a narancssárga
áramtalanító kart ki kell húzni. A H akkumulátorok, a limuzinokban a csomagtérben,
míg a terepjárókban (SUV) a hátsó üléssor alatt kaptak helyet.
A Honda Hibrid típusainál az akkumulátorok a csomagtér alján a pótkerék alatt vagy
a hátsó üléssor támlája mögött találhatók. Itt egy billen  kapcsolót kell lekapcsolni.
Probléma, hogy a kapcsolók egy lemezburkolat alatt, nehezen hozzáférhet  helyen
találhatók, melyet 2db 10-es csavar rögzít.  
Tehát az áramtalanításhoz el bb ki kell üríteni a csomagteret vagy kiszerelni a hátsó
ülést és levenni a lemezburkolatot, hogy hozzá férjünk a csavarokhoz. Szerencsére a
csavarméret megegyezik a normál akkumulátornál használttal, így azonos
villáskulccsal megoldható lecsavarozásuk. Sajnos az akkumulátorok elhelyezkedése az
említett két helyen, még típuson belül évjáratonként is változik, így konkrét
felsorolásuk nem lehetséges.
 3. A kiegészít  (12v) akkumulátor áramtalanítása, mely a csomagtérben vagy a
motortérben található.
4. A teljes áramtalanítás után a m szerfal vagy a READY felirat elsötétül.  
biztonsági szabályok
Ni-MH elektrolit olyan maróanyag (pH 13,5) amely roncsolja az emberi szövetet.
Míg az ólom-savas akkumulátor szivárgás semlegesítésére szolgáló szódabikarbóna
használatos, a NiMH akkumulátor elektrolit szivárgás semlegesítéséhez bór-sav
oldatot vagy ecetet kell használni.  
Soha ne távolítsuk el az akkumulátor fedelet, mert komoly elektromos égést, vagy
áramütést szenvedhetünk. Az elektrolittal érintkezésbe került testrészeket 20 percen
keresztül vízzel kell öblíteni.
Gyalogosgázolás esetén lehetőség szerint, az emelési pontokat és környéküket
használjuk a járműalváz alatt futó kábelezés miatt. Gondoljunk csak a Wetter-párna
alkalmazására, amivel megroppanthatjuk, vagy megsérthetjük a Hibrid kábelezést és
burkolatát. Ezért ilyenkor se feledkezzünk meg az áramtalanításról. 
Ne vágja el a narancssárga szín  magasfeszültség  vezetékeket, vagy ne nyissa ki a
magasfeszültség  alkatrészeket, még áramtalanítás után sem.
A jármű  hatástalanítása után még az alábbi egységek feszültség alatt maradnak:
5 percig a nagyfeszültség  rendszer!  
90 másodpercig az SRS légzsák  
Végül, ez az ismertet  nem vállalkozhat valamennyi márka jelenlegi és később utcára kerül  
modelljének a bemutatására. Ám ami alapvető  az valamennyinél kisebb eltérésekkel
megegyezhet:
A jármű  beazonosítása (külső , belső  jegyek)
A Hibrid akkumulátor elhelyezkedése (csomagtér, hátsó üléssor alatt vagy mögött)
Színes nagyfeszültség  Hibrid vezetékek, és alváz alatt futó kábelezés
Áramtalanítás (Hibrid akkumulátornál, 12V-os akkumulátornál)
Biztonsági szabályok
Köszönet a Honda Hungary Kft., Toyota Motor Hungary Kft. és a Lexus Hungary
szakembereinek az írás elkészítésében nyújtott segítségükért.
Nagy László t . alez.  
Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság, Budapest

 
Fontos információk!

 

 Felhőkép

Hőtérkép

Széltérkép

 
Tűzgyújtási információ
 
Óra
 
Számláló
Indulás: 2009-10-11
 
Rádiók

 
Időjárás
 
Fontos tudnivalók
 
Rendezvények

Felhívás!

 Egyesület tagfelvételt hirdet meg,

jelentkezését várjuk mindazoknak ,

akiknek szívügye családjuk, barátaik,

ismerőseik, és mások biztonsága egyaránt.

Ha szeretne résztvenni a terület tűzvédelmében,

-tagja lenni egy nagyszerű társaságnak,

-részese lenni a Világ legszebb hivatásának:

          JELENTKEZZEN!


 Vonulós tagok ,

Ifjúsági tagok és Támogató tagok jelentkezését várjuk.

Amennyiben megismeri munkánkat,

kellő gyakorlat után az Egyesület közgyűlése felveszi tagként.


 További infó: 06 30/528-5493

 
Hasznos dolgok
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre